lördag 23 augusti 2008

Tog OS-guld i maraton BARFOTA!



De olympiska spelen i Peking 2008 sjunger på sista versen. Vi har sett grandiosa svenska magplask och storslagna rekord av nästan övermänniskor.
TV och tidningarna kommer att sammanfatta dessa makalösa tävlingar många gånger bättre än vad jag skulle kunna göra. Jag satsar i stället på den sista friidrottsgrenen som återstår, nämligen maraton. Det är tidig start 01.30 i natt, på grund av mördarvärmen i Peking.
Jag är maratonfantast. Jag beundrar dessa fakirer. Vännen BG har sprungit riktiga maratonlopp. Jag är nästan döende av avundsjuka.
1960 i Rom-OS upptäckte jag på allvar dessa fakirer. Segraren Abebe Bikila, 28 år, från Etiopien, sprang dessutom loppet, 42195 m, barfota.
Lennart Hyland skrek sig hes i ångradion. Inte nog med att Bikila var från Afrika och tog guld: människan sprang BARFOTA!
Vi, den första tonårsgenerationen, blev kolossalt imponerade. Vi som skrek i högan sky av lite varm sand i Falsterbo.
Vad vi inte då visste var att vi såg den afrikanska löparpluggen åka all världen väg. Efter det rullade invasionen igång.
1960 slog Bikila OS-rekord på maraton med tiden 2,15,16,2. I dag har Haile Gebrselassie, Etiopien, världsrekordet på 2,04,26. Dagens stora löparkung med två friska OS guld, 5000-och 10 000 m i Peking-OS, är Kenenisa Bekele från, just det, Etiopien. Fast numera springer herrarna i skor.

FOTNOT: Abebe Bikila tog även OS-guld i Tokyo 1964. Några år senare skadas han allvarligt i en bilolycka under ett träningspass och blir rullstolsbunden. Han avlider efter sviterna 1973.


Inga kommentarer: