fredag 15 augusti 2008

OS-boxningen var bättre förr

Dagens OS-boxning har tappat bort sig. Nej, det var något annat 1960 när OS gick i Rom, Italien. Det var tryck och fart i matcherna. Dagens amatörboxning är förskräckligt tandlös. I en boxningsring ska det bara smälla så hårtofsarna ryker.
Vi stötar som var med när det begav sig glömmer aldrig OS-finalen 1960 i lätt tungvikt mellan Cassius Clay och polacken Petrovskovski. Cassius Clay skulle sedermera bli en av världens bästa boxare någonsin under namnet Muhammed Ali. Den nye Floyd gjorde köttfärs av polackens ansikte. I den matchen blev polacken tandlös på riktigt.
Om jag inte minns fel var Cassius endast 17-18 år gammal men redan en lysande teknisk boxare. Givetvis blev han omedelbart stor idol bland oss ungdomar. Jag sopade till kompisen Leif på ett vindskontor på Grangatan i Malmö, så han klagar än i denna dag.
Detta var ett ögonblicksminne.
Jag fick i dag tidningen Fokus senaste nummer i min hand. Där finns jag med och listar diverse OS-minnen. Kolla in dessa minnen. Dock inte Cassius Clay. Detta OS-minne bjuder jag er, kära bloggläsare, exklusivt på.

(bildmontage Calle Rockbäck)

Inga kommentarer: