fredag 22 augusti 2008

Cykelcross-framtidens sport!


I dag var det en historisk dag.
Nej, inte att en 42-årig man, elegant tog sig till semifinalspel i bordtennis. Det är inte heller att en tidigare oövervinnerlig kvinna begick harakiri i en sandgrop i Peking. Eller att ett gäng hårda fiskepojkar slog ut stöddiga tjurfäktare i handboll.
Ärligt talat bryr jag mig inte heller om att några pojkar och flickor till bensinfatens dån springer på raketbränsle. Fast vilket bränsle kör man på?
Nej, det är så att jag har upptäckt en helt ny sport, nämligen cykelcross som i dag gjorde debut som OS-gren. Här var det full sula i ca 35 sekunder som ett heat tog. Speedway utan bränsle. Kallas också BMX Cross.
Jag åkte dit så det small i TV-soffan.
Jag såg nämligen framtidens sport. Även om andra gamla gubbar i min ålder skriar av fasa, så förhåller det sig på det viset.
Kineserna har byggt upp ett speciellt stadion som påminner om Svampabanan i Tomelilla. Fast gjord för dessa märkvärdiga crosscyklar. Det är fart och fläkt och de körtrampar som dårar.
Det är annat än den sport jag upptäckte för snart 52 år sedan. Jag var liten grabb och såg en bild från OS i Melbourne. Bilden kan du se här nedanför. Det var landhockey.
Vi smågossar började genast lira landhockey med våra hockeyklubbor. Den nyckfulla vintern i södra Sverige avgjorde om vi spelade med en tennisboll eller hockeypuck.
Landhockey dominerades av Indien och alla hette Singh. Det blev åtta OS guld. Det sista 1980 i Moskva, sedan har cricket slagit ut sporten i Indien. Landet kvalificerade sig inte ens till årets OS i Peking.
Däremot har cykelcross kommit för att stanna. Det trista är att man i dag är körd. Numera klarar man som bäst av att cykla för att hämta hem 2 liter mjölk.


Inga kommentarer: