fredag 22 augusti 2008

Island sänkte Spanien-sjöpiraterna i final!


Gott folk, jag har aldrig sett något liknande. Jag såg ändå min första landskamp i handboll 1955, Danmark-Sverige.
Mina sjöpirater Island sänkte sensationellt hangarfartyget Spanien med 36-30. Island är klara för OS-final i handboll på söndag. Där möter man Frankrike.
Detta är något helt makalöst. Det är i Spanien som de stora lirarna och pengarna finns. Island är en Lille-Putte i sammanhanget, knappt värt ens lite fiskrens.
Jag kommer aldrig att glömma hur det gick till.
Här såg man ett Island som tuggade rå fisk och fullständigt sköt sönder Spanien.
Här såg man ett gäng handbollsspelare som sålde sig dyrt, verkligen hårda gossar.
Ta bara Sigurdsson som gick i däck när det var knappa tre minuter kvar av matchen. Foten vek sig. Vad gör då människan? Jo, han dunkar huvudet fyra gånger hårt i golvet så det hördes hem till Island. Upp igen och så slår han in 35-30. Vem ska kunna slå ett sådant lag?
Givetvis vann mina sjöpirater helt rättvist matchen.
Nu har alltså Island sämst en silvermedalj i handboll. Det kan också bli ett OS-guld.
Island har tidigare sammanlagt tagit tre olympiska medaljer-1956, 1984 och 2000- men aldrig något OS-guld. Snacka om att hela Island dansar och sjunger hela natten lång.
Det gör man på Jamaica också. Deras stafettlag på 4 X 100 m, med Bolt och Powell på slutsträckan, fick tiden 37,10 sek, OS-guld och nytt världsrekord. Ett legendariskt rekord från 1993 på 37,40 sek satt av USA med Carl Lewis som tungt ankare, raderades ut.
Sicken dag. Jag tror jag är värd ett glas vin.
Jamaica i all ära men HEJA ISLAND!

Inga kommentarer: